Fråga : röd
Svar: blå
l. "Indiern dyrkar kon, därför att kon kan vara hans farmor." Detta är en populär förklaring av kodyrkan, som dock inte gå något sätt är uttömmande. Förklara denna föreställning med hjälp av begreppet samsara! Sök på samsara på nätet om du behöver veta mer!
Svar : Med samsara menas det att man vill komma ur det liv som man har för att man har samma liv om och om igen tills att man gjort det man ska.
2. Vilken bakgrund till kodyrkan tecknas i texten ovan?
Svar : Man tror att det kan vara sin släkting eller något sådant som har lyckas komma ur sitt liv.
3. Även kastsystemet har stora återverkningar på det sociala området. Vilken är orsaken till den stelhet i kastsystemet, som texten talar om?
Svar : Stelheten beror på att dom anser att det är gudomligt.
4. Vilken positiv konsekvens av detta system pekar för-
fattaren på?
Svar : Det här systemet har vart stabilt och räddat dom ifrån upplösning.
5. Vilken är den historiska bakgrunden till kasternas uppkomst?
Svar : Kastväsendet verkar ha växt fram under en långsam process i det indiska samhället. Tydligen var motsättningen mellan urinvånare och inträngande ariska erövrare grundläggande för kastväsendet.
6. Karma-tanken hänger nära samman med föreställningen
om samsara. Ge en kort definition av samsara!
Svar : Med samsara menas det att man föds om hela tiden i samma själ men i en annan gestalt och att man återfödds om och om igen med samma sorts liv.
7. Karma är alltså orsaken till samsara. Förklara detta!
Svar : Människan får böta i den nuvarande existensen för sitt beteende i den förra. Liksom ett slags stoff avlagrar sig karma och bestämmer vårt kommande öde.
8. Vilka gudar nämns?
Svar: Varuna och Visnu
9. Vilka egenskaper och vilken förmåga tillskrivs gu-
darna enligt dessa texter?
Svar : Visnu verkar hålla igång jorden så att den inte skulle kunna förstöras. Varuna han håller koll på jorden natt och dag så att ingeting skulle gå fel.
10. Hur bör människan dyrka gudarna?
Svar: Prisa , Sjunga eller Offra.
11. Försök att ge en allmän karakteristik av det sätt,
på vilket gudarna uppfattas och beskrivs!
Svar : Det är dom som håller jorden borta från förstörelse.
12. I texterna möter vi två viktiga begrepp, brahman och
atman. Försök att utifrån textexemplen karakterisera
det gudumliga, brahman (Tänk särskilt på var det gu-
domliga finns och på människans förmåga att uppfatta
detta)!
Svar : Atman är den inviduella själen och brahman är världsjälen.
13. Hur föreställer man sig människans själ, atman?
Svar : Atman förflyttar sig till olika kroppar hela tiden.
14. Vilket samband råder mellan brahman och atman?
Svar : De förklarade tveklöst att Atman är detsamma som Brahman. "Djupt i den föränderliga yttervärldens innersta finns en oföränderlig verklighet: Brahman. Djupt i det föränderliga inre livet finns en oföränderlig verklighet: Atman." Med orden tat twam asi, som betyder "det är du", uttryckte de att Atman och Brahman är ett och detsamma.
15. Det talas ovan om återfödelse. Vilken term
har vi tidigare sett som beteckning för detta?
Svar : Samsara
16. I vilken form kan människan återfödas?
Svar : Det beror på om du har vart en vänlig person eller en elak person i ditt förra liv. Har du varit en vänlig person så får du kanske bli en lärare , polis eller något sådant men om du vart en elak person så kanske du får vara ett djur.
17. Vad beror återfödelsen och formen för återfödelsen.
Svar : Det beror på hurdan du vart i förra livet.
18. "Tat tvam asi" är en viktigt uttryck inom hinduismen.
Detta uttryck betyder "det är du". Dessa ord åter-
fanns tidigare, i de texter där den panteistiska
gudsuppfattningen beskrevs. Uttrycket innebär na-
turligtvis, att "du", d.v.s. människan har del i
eller är en del av "det", som är det gudomliga.
Denna formulering har ofta använts som motivering
för hinduismens etik. Hur kan man utifrån denna
formulering motivera, att människan bör bistå och
älska inte bara människor, utan även djur?
Svar : För att alltihop är någon.
19. Karakterisera den gud, som tecknas i denna text och
jämför denna gudsbild med den polyteism och den pan-
teism, som tidigare beskrivits!
Svar : Han finns är i jorden som en osynlig gestalt och om en person älskar honom så älskar han honom tillbaka och om någon offrar något för han offrar han något tillbaka.
20. Veda, kunskapens väg, beskrivs ovan. Vad innebär den-
na kunskap och vad skall människan skaffa sig kunskap
om?
Svar : Veda är kunskapens väg till befrielse.
21. Ge korta exempel, direkt tagna ur texterna, som bely-
ser de nämnda frälsningsvägarna.
Svar: "Den som är fri från begär i allt och varken gläds eller hatar,
vadhelst han når, gott, ont, hans vishet är grundad är och fast.
Och sinnevärlden svinner bort för människam, som fasta blir för smaken.Men även den förgår, när han den Högste ser.
tisdag 17 februari 2009
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar